top of page
Vind hier de informatie of vragen met betrekking tot zaken als Maastricht housing, relocation of woonruimte verhuren in Maastricht.
-
Wat zijn jullie openingstijden?Wij hanteren geen specifieke openingstijden. Over het algemeen worden de bezichtigingen van ma-vrij tussen 09:00-17:00 uur gepland maar je kunt ten alle tijden contact met ons opnemen via telefoon, email, whatsapp of via het contactformulier op de website. Wij proberen binnen 24 uur te reageren.
-
Kan ik jullie kantoor bezoeken?Helaas is dit niet mogelijk, FoundbyBo heeft op dit moment enkel een postadres beschikbaar. Geen zorgen, wij spreken af op locatie en de administratieve handelingen zullen via e-mail verlopen.
-
Wat is BSGW en moet ik het ontvangen aanslagbiljet betalen?1 keer per jaar ontvang je vanuit de overheidsinstantie BSGW een aanslagbiljet voor gemeentelijke belastingen, rioolheffingen, afvalstofheffingen etc. Deze belastingen dien je als huurder zelf te betalen. De verhuurder zal een aparte aanslag ontvangen voor zijn deel belastingen. Als je vragen hebt over deze aanslag dan kan je het beste direct contact opnemen met het BSGW.
-
Wat doe ik met afval?In de Gemeente Maastricht zijn er overal milieuperrons te vinden waar je afval gratis kunt wegbrengen en scheiden zoals: papier en karton, glas, plastic etc. Restafval kun je aanbieden in de rood/witte restzakken. Wij adviseren om het afval goed te scheiden, niet alleen is dit goed voor het milieu maar ook zeker voor je portemonnee want de restzakken zijn duur. Deze zakken zijn verkrijgbaar bij verscheidene supermarkten. Ook werkt de Gemeente Maastricht met een groencontainer deze is voor je organisch afval en tuinafval. Via de volgende website https://www.gemeentemaastricht.nl/afval-en-milieu kan je alle informatie terugvinden die je nodig hebt. Hier kun je de afvalkalender terugvinden. Deze geeft aan wanneer het afval opgehaald wordt. Door het invullen van je postcode hoef je nooit meer een ophaaldag te missen.
-
Ik ben geïnteresseerd in een woning, hoe moet ik een bezichtiging aanvragen?Bezichtigingen kun je aanvragen via de website door het contactformulier in te vullen of op de advertentiepagina een aanvraag tot bezichtigen te doen (zoals een Funda of Pararius)
-
Waarin zijn jullie gespecialiseerd?Found by Bo - Maastricht housing en relocation - biedt hulp bij het vinden van woonruimte, of het verhuizen naar Maastricht en omgeving. Naast hulp aan mensen die een huis zoeken of naar Maastricht willen verhuizen, zijn er mensen in Maastricht die graag een woonruimte te huur willen aanbieden. Regelmatig kiest men dan voor een tijdelijk aanbod, waardoor een expat dus een ideale oplossing kan zijn. Juist door onze dienstverlening op beide partijen te richten, zorgen we dat verhuurder en woningzoeker elkaar sneller te vinden. Dat is in essentie waar Found by Bo voor staat.
-
Ik wil mijn woning niet voor onbepaalde tijd verhuren, kan dit?Door een verandering in de wetgeving (juli 2016) is het nu gemakkelijker om zelfstandige woonruimte voor een bepaalde tijd van maximaal 2 jaar te verhuren zonder dat de huurder aanspraak kan maken op het huurrecht na de contractperiode. Wel moet de verhuurder niet eerder dan 3 maanden, maar uiterlijk één maand voordat de bepaalde tijd is verstreken de huurder schriftelijk informeren over de dag waarop de huurovereenkomst eindigt. Doet de verhuurder dit niet (tijdig) dan loopt de huurovereenkomst alsnog voor onbepaalde tijd door en geniet de huurder alsnog volledige huurbescherming. Voor de huurder geldt dat er binnen de bepaalde tijd van de huurovereenkomst de mogelijkheid bestaat om tussentijds op te zeggen, met inachtneming van de opzegtermijn van één kalendermaand. Hier mag contractueel niet van worden afgeweken. Let op: er kan maar eenmaal met dezelfde huurder een huurovereenkomst voor maximaal twee jaar of korter worden aangegaan. Een tweede huurovereenkomst wordt aangemerkt als een reguliere huurovereenkomst voor onbepaalde tijd.
-
Waarom heb ik een makelaar nodig voor de verhuur van mijn woning?De kans op een vlotte verhuur, tegen minimale risico’s, met een goede huurprijs is via Found by Bo het meest zeker. Het verhuurproces is niet eenvoudig en als particuliere verhuurder ben je meestal niet bekend met de wet en regelgeving en de huidige markt. Welke huurder is betrouwbaar? Welke huurovereenkomst sluit het beste aan bij de huidige situatie? Dit zijn slechts twee vragen waar je als verhuurder tegenaan loopt bij de verhuur van een woning.
-
Wat is het puntensysteem?Er zijn in Nederland twee soorten huurwoningen. Je hebt sociale huurwoningen en huurwoningen die in de vrije sector vallen. Bij sociale huurwoningen is de huurprijs door de overheid vastgesteld en bij huurwoningen in de vrije sector mag je zelf de huurprijs bepalen en geldt er geen maximale huurprijs. Om nu te weten in welke groep je woning valt wordt gebruik gemaakt van het puntensysteem, oftewel het woningwaarderingsstelsel. Elk onderdeel van de woning zoals de oppervlakte, de woz waarde, het energielabel en de afwerking van de woning spelen mee in de hoogte van de huur en de punten die je hiervoor krijgt.
-
Wordt een woning altijd gestoffeerd of gemeubileerd verhuur?Beide opties zijn mogelijk. Gemeubileerd huren wordt voornamelijk gedaan door huurders die voor een relatief korte periode (1 tot 3 jaar) iets zoeken. Een gemeubileerd huis wordt dan verhuurd inclusief alle basisbenodigdheden om er te kunnen wonen. Found by Bo geeft graag advies over wat benodigd is. Aan de andere kant kun je ook een gestoffeerde woning huren. Een gestoffeerd huis houdt in dat je een keuken hebt, een afgewerkte vloer en er ook gordijnen en lampen zijn. Per woning is dit verschillend.
-
Hebben expats die een woning huren in Nederland ook huurrechten?Het antwoord is kort en krachtig: Ja. Het huurrecht geldt voor iedereen. Iedere bewoner in Nederland heeft dezelfde rechten en plichten en die gelden ook voor expats. Echter is het voordeel van verhuren aan expats dat deze voor een relatief korte periode in Nederland blijven. Daarna krijgt de verhuurder de woning dan weer terug. De situatie van verhuren bepaalt welke huurovereenkomst er gebruikt moet worden.
-
Hoe meld ik een huurder aan voor nutsvoorzieningen?Found by Bo kan de service aanbieden om expats via een externe partner genaamd Easy Nuts aan te melden voor nutsvoorzieningen, verzekeringen en tv/internet. Deze service is geheel kosteloos. De meterstanden worden bij de sleuteloverdracht opgenomen en doorgegeven aan de externe partner zodat deze contact kan opnemen met de expat om vervolgens een contract af te sluiten.
-
Ik ben geïnteresseerd in een woning, hoe moet ik een bezichtiging aanvragen?Bezichtigingen kun je aanvragen via de website door het contactformulier in te vullen of op de advertentiepagina een aanvraag tot bezichtigen te doen (zoals een Funda of Pararius)
-
Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?Als je na het bezichtigen van een object interesse hebt in het huren hiervan dan worden er een aantal documenten opgevraagd die je vervolgens kunt opsturen naar info@foundbybo.nl • Persoonlijke introductie + foto • Kopie paspoort
-
Welke gegevens moet ik aanleveren als ik loondienst ben?• Inkomensgegevens loon • 3 laatste loonstroken • arbeidsovereenkomst • recente werkgeversverklaring
-
Welke gegevens moet ik aanleveren als ik zelfstandige ben?• Bewijs inschrijving KVK • Kopie aangifte inkomstenbelasting (twee recente jaren) • Kopie bankafschrift zakelijke lening • Accountancy verklaring
-
Hoelang duurt het toewijzingsproces?Wanneer alle documenten in goede orde ontvangen zijn, zullen wij starten met het voorbereiden van het huurvoorstel richting verhuurder. Wij streven ernaar om binnen 3 werkdagen een terugkoppeling te geven.
-
Ik heb een woning niet toegewezen gekregen. Wat wordt er gedaan met mijn documenten? En kan ik wel nog op een andere woning reageren?Wanneer wij jou helaas moeten meedelen dat je de woning niet toegewezen hebt gekregen, dan zullen wij de gedeelde documenten verwijderen volgens de AVG richtlijnen. Je kunt je uiteraard wel nog aanmelden voor een andere woning door het proces nogmaals te doorlopen en je interesse kenbaar te maken bij ons via info@foundbybo.nl onder vermelding van het adres van de woning.
-
Ik heb een woning toegewezen gekregen, wat is de verdere procedure?Zodra je de woning hebt toegewezen gekregen teken je een bevestigingsformulier. Dit formulier overbrugt de periode van bezichtiging en ondertekenen van de huurovereenkomst. De huurovereenkomst wordt eerst ter controle en goedkeuring gestuurd waarna we overgaan tot ondertekening.
-
Wat is een inspectierapport?Een inspectierapport wordt opgemaakt zowel aan het begin als aan het eind van de huurperiode. Het rapport geeft alle betrokken partijen duidelijkheid over de staat van het gehuurde door middel van gedetailleerde foto’s en tekst per ruimte. Een Ieder van de betrokken partijen krijgen een kopie van het rapport toegezonden via e-mail. Let op: het blijft een momentopname en wij raden huurders aan om zelf ook nog door het gehuurde te lopen en binnen 14 dagen nog eventuele gebreken te melden en te mailen naar info@foundbybo.nl
-
Ik heb een huisdier mag ik dan een woning of appartement huren?Of je huisdieren mag houden in een object verschilt per eigenaar. Zorg dat je dit zo snel mogelijk bij ons meldt. Dan zorgen wij ervoor dat we weten of jouw huisdier welkom is in het object waarin je interesse hebt.
-
Wat zijn servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen?Servicekosten zijn kosten die boven op de kale huurprijs in rekening worden gebracht voor het leveren van extra services. Bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak algemene ruimtes, onderhoud algemene ruimtes, tuinonderhoud, meubilering etc. Kosten voor nutsvoorzieningen zijn de kosten voor gas, water en elektriciteit waarvoor de huurder een eigen meter heeft in het gehuurde.
-
Wanneer betaal ik eerste maand huur en borgsom?De eerste maandhuur en borgsom dient betaald te zijn alvorens de sleuteloverdracht plaatsvindt, precieze instructies zullen in de huurovereenkomst vermeld staan.
-
Wanneer ontvang ik mijn betaalde borg retour?De borg wordt bij de eerste betaling doorgestort aan de verhuurder van de woning. Wij houden zelf geen borg in beheer. De borg zal worden geretourneerd nadat u de woning heeft verlaten en met ons hebt opgeleverd. De hoogte van de retour gestorte borg is afhankelijk of er zaken verrekend moet worden zoals bijv. schoonmaak of eventuele schade die is aangebracht in het gehuurde. De termijn is normaliter binnen één maand na eindoplevering.
-
Kan ik een goed huurdersverklaring krijgen?Wij verstrekken een goed huurdersverklaring enkel op verzoek. Mocht jouw nieuwe verhuurder een verklaring nodig hebben dan helpen wij jou graag verder.
bottom of page